Kázání ze dne 26. 4. 2024

Páteční kázání 26. 4. 2024 (17. šawwál 1445 H)                                          

Pohled islámu na majetek

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“

Jedním z témat z našeho každodenního života, které je třeba upevnit a objasnit, je majetek a peníze, jak s nimi má muslim zacházet a jaký je pohled islámského práva na ně. Pokud muslim zná správný náhled islámského práva na majetek, je v klidu a cítí se v bezpečí, chrání ho to před negativními myšlenkami, závistí a spory, které často rozdělují lidi v tomto životě, a příčinou je obvykle právě majetek a materiální věci.

Proto při tomto našem dnešním setkání vysvětlíme některé důležité body a zásadní pravidla, jak má muslim zacházet s majetkem:

1) Majetek je považován za jedno z pokušení, kterým muslim čelí v tomto životě. Takto jej také popisuje Mocný a Vznešený Alláh v Koránu. Všemohoucí Alláh praví: „Majetky vaše a děti vaše jsou pro vás jen pokušením, zatímco Alláh má u sebe věru odměnu nesmírnou.“ (64:15) Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – tento význam potvrzuje. Ve sbírce at-Tirmídhího je citováno, že Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Každý národ čelí nějakému pokušení. Pokušením pro můj lid je majetek.“ To, že je majetek pokušením, znamená, že Mocný a Vznešený Alláh jej dává člověku, aby ho podrobil zkoušce, aby viděl, jak s ním bude zacházet. Pokud s ním bude zacházet dobře a bude ho vynakládat na věci, které jsou povolené, a bude z něj dávat Mocnému a Vznešenému Alláhovi, co mu náleží, nebude se povyšovat a chvástat před ostatními, bude v bezpečí a dostane se mu odměny od Alláha za takové dobré zacházení s majetkem. Ale jestliže se bude povyšovat, bude vystupovat arogantně, chvástat se majetkem před ostatními, dopustí se velkého hříchu špatným zacházením s majetkem, který mu byl svěřen Mocným a Vznešeným Alláhem. Kdo se takto chová, musí se obávat špatného konce, bolestného a smutného, jak se to stalo Qárúnovi, o kterém nám vypráví v Koránu Mocný a Vznešený Alláh. Všemohoucí Alláh praví: „Qárún byl jedním z lidu Mojžíšova, avšak vzpurně jednal s nimi, neboť jsme mu tolik pokladů dali, že klíče jeho těžké byly i pro houf lidí plných síly. A hle, pravil mu lid jeho: ‚Nejásej příliš, neboť Alláh nemá rád ty, kdož příliš jásají!‘ Spíše usiluj pomocí toho, co ti Alláh daroval, o dosažení příbytku posledního! Nezapomínej na úděl svůj v životě pozemském…‘“ (28:76-77) A Všemohoucí Alláh se zmiňuje o tom, jaká byla Qárúnova odpověď: „Odpověděl: ‚Všeho toho se mi dostalo jen díky vědění mému vlastnímu!‘“ (28:78) Zásluhu za získání majetku a bohatství si pyšně a chvástavě s podivem připsal jen sám sobě. Alláh popisuje, jak skončil: „A dali jsme pohltit zemí Qárúna i jeho dům a neměl družiny, jež by mu byla pomohla kromě Alláha, a nebyl z těch, jimž pomoc by byla poskytnuta. A nazítří zrána ti, kdož včera ještě toužili na jeho místě být, zvolali: ‚Zdá se, že Alláh věru hojně uštědřuje obživu a odměřuje ji tomu ze služebníků Svých, komu chce. Kdyby nám byl Alláh neposkytl milost Svou, věru by nás byl dal pohltit zemí. Zdá se, že nevěřící vskutku nebudou blažení!‘“ (28:81-82)

2) Muslim by měl pohlížet na majetek v tomto životě jako na prostředek ke klidnému, stabilnímu a důstojnému životu. Majetek nemá být jediným cílem života, protože jakmile opustí člověk tento svět, nic z majetku či bohatství, které za života nashromáždil, si s sebou nevezme, ba naopak si ho bude užívat někdo jiný. Toto je důležitý princip, na který by neměl žádný muslim zapomínat, aby mohl žít v klidu, spokojen. Majetek je prostředek a ne cíl.

3) Je povinností muslima dbát na to, aby jeho peníze a majetek byly získávány povoleným, správným způsobem podle islámského práva a aby je vynakládal na vše, co je povolené, protože na to budeme všichni dotázáni: kde jsme náš majetek získali a na co jsme jej vynaložili. Zmiňuje se o tom také Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam. Není přípustné, aby muslim získával svůj majetek krádeží, podvodem či nekalým způsobem, falšováním, zakázaným obchodováním, lichvou či jiným zakázaným způsobem, i kdyby se mu nedostávalo obživy a měl málo prostředků.

V tradici je zmiňováno podle Abdulláha ibn Masúda – radija lláhu anhu – že Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Svatý duch (Gabriel) mi vnukl do srdce, že člověk nezemře, dokud nebude dovršena jeho obživa a její předem ustanovená doba. Buďte tedy bohabojní, žádejte to, co je lepší, neříkejte si, že obživa není blízko, abyste kvůli tomu nebyli poslušni Alláha. Co je u Alláha, je možné získat jen poslušností vůči Němu.“

4) Muslim by měl vyvažovat svůj pohled na majetek a neměl by chtít nebo si přát být chudý. Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – prosil Alláha o ochranu před chudobou, ale na druhou stranu se neupínal k majetku do té míry, že by odváděl jeho pozornost od hlavního účelu jeho existence, a tedy uctívání Alláha. Ve sbírce správných hadísů od al-Buchárího se traduje, že Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Nebojím se, že by vás postihla chudoba, bojím se, že tento svět před vámi otevře svá bohatství, jako je otevřel před těmi, kdo přišli před vámi, a vy o ně budete soupeřit, jako soupeřili ti před vámi, a zničí vás to, jako to zničilo je.“ Tato slova patřila mezi poslední doporučení Alláhova Posla – salla lláhu alajhi wa sallam – než zemřel.

5) Muslim by měl mít vždy na paměti jedno z islámských práv, jeden z islámských pilířů, který se týká majetku, a je jím dávání povinné almužny (zakát). Je to hmotné právo, které náleží chudým z majetku bohatých. Neměl by také lakotit s dáváním dobročinných darů, protože je největší ochranou pro majetek, prostředkem ke zmnožení majetku a jeho uchování, a to s dovolením Alláha.

Toto jsou pravidla, základních pět bodů, na které by měl každý muslim dbát během svého života při svém pohledu na majetek, aby mohl být v klidu, spokojený a žít svůj život v bezpečí.

Prosíme Alláha, aby přijal naše činy.

Aktuality

Nová kniha – Zapečetěný nektar

Jedná se o podrobný životopis proroka Muhammada (mír s ním). Kniha Zapečetěný nektar (v arabštině ar-Rahíq al-Machtúm, angl. The Sealed Nectar) indického autora Safiho ar-Rahman al-Mubarakpuriho popisuje život člověka,

Více »
Verš z Koránu

Alláh ukládá duši jen to, co je pro ni možné; dostane se jí odměny za to, co si pro sebe i proti sobě vysloužila. „Pane náš, neměj nám za zlé, jestliže jsme zapomněli či chybili! Pane náš, nenakládej na nás břímě tíživé, podobné tomu, jež jsi naložil na ty, kdož byli před námi! Pane náš, nenakládej nám břemena, která nemůžeme unést, a vymaž nám chyby naše, smiluj se nad námi a odpusť nám! Tys ochráncem naším, pomoz nám k vítězství nad lidem nevěřícím!“

(Korán, 2:286) 

Výroky

„V žádném měsíci se Prorok (sallalláhu alajhi wa sallam) nepostil více než během šaabánu. Postil se po celý šaabán.“

(Á’iša)